Tips voor het maken van een webshop powered by made

1. Waar wil je gaan verkopen?

Bij het bouwen van een webshop is het belangrijk dat je rekening houdt waar je wilt gaan verkopen. In tegenstelling tot een fysieke winkel, zou je in theorie met jouw webshop de hele wereld kunnen bedienen, maar er zijn hier een aantal valkuilen. Zo is elk land verschillend en wil elk land op een andere manier aangesproken worden. Als je bijvoorbeeld werkt met humor in je zinnen, kan de ene grap in Nederland heel goed vallen, maar in een ander land totaal verkeerd. Ook heeft elk land een ander belastingsysteem, waar je, als je zelf de belasting doet, rekening mee moet houden. Verzenden naar het buitenland kost ook meer geld, houdt hier rekening mee als je gratis verzending aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan gratis verzending boven de €50,-.

2. Bedenk hoe je je klanten wilt aanspreken

Jij weet al wie je klanten zijn natuurlijk, maar kijk welk publiek jouw product aanspreekt. Verkoop je bijvoorbeeld zwembroeken, dan is de kans groot dat je publiek jonger en sportief is, deze groep spreek je niet aan met ‘u’. Verkoop je spullen voor een ouder publiek, kijk dan of deze groep aangesproken wil worden met u, of dat zij ook met je/jou aangesproken willen worden. Houdt ook rekening met je beeldtaal. Gebruik afbeeldingen die bij je merk en product passen en pas deze consistent toe in je webshop.

3. Style van de webshop

Bedenk goed wat je wilt uitstralen met je webshop. Heb je een hip en vlot product, gebruik dan ook een hippe en vlotte stijl op je webshop. Heb je een luxeproduct, gebruik dan ook een luxe uitstraling op je website. Misschien heb je al een branding, pas deze dan toe op je website. Als je nog geen idee hebt, wij kunnen je heel goed helpen met je branding en het toepassen daarvan op jouw webshop. Houdt vooral rekening met het lettertype wat je gaat gebruiken. Gebruik dit consistent op je website, let daarbij ook op je lettergrote. Gebruik goede en scherpe afbeeldingen in je webshop. Denk bijvoorbeeld aan stockfoto’s, of maak gebruik van een professionele fotograaf.

4. Waar wil je betalingen laten lopen?

Het uiteindelijke doel van je webshop is natuurlijk dat mensen iets gaan kopen bij jou. Als ze dat doen, wil je natuurlijk dat dat veilig en snel gaat bij een betrouwbare partner. Er zijn verschillende partners. Denk in Nederland bijvoorbeeld aan Adyen of Mollie. Internationaal is Stripe een bekende partner. Elke partner rekent per transactie vaak een bepaald bedrag af. Ze zijn hier heel open over en zo kan je zelf doorrekenen wat het je per partner kost. Wij gebruiken zelf vaak Mollie. Deze hebben een makkelijke interface, een goede customer service en zijn bovenal niet duur. Je kan via deze link een account aanmaken bij Mollie. Account aanmaken bij Mollie

Werk je met WordPress? Mollie is super simpel te koppelen met WordPress. Daarnaast accepteer je met Mollie vaak binnen een dag al betalingen met iDeal en is het aanmelden super simpel. Kom je er niet uit? Wij kunnen je natuurlijk altijd even helpen!

5. Houd rekening met SEO

Als webshop wil je natuurlijk gevonden worden op Google. Ook hier is het super belangrijk dat je dan rekening houdt met SEO. In ons SEO blog kun je vinden waar je rekening mee moet houden. Maar bij een webshop kun je natuurlijk ook SEO toepassen op je producten. Zorg dat je de juiste keywords bij je producten plaatst. Schrijf een duidelijk beschrijving en zorg dat Google jouw producten goed kan categoriseren. Je kan er ook over nadenken om je webshop te koppelen met Google shopping. Dat doe je in het Merchant center van Google. Als je die koppeling gemaakt hebt. Kan je het Merchant center weer koppelen met Google Ads en je producten via Google advertenties aanbieden aan je klanten! Wij hebben op dit gebied uitgebreide kennis die we graag met je delen, dus heb je vragen of hulp nodig, bel of mail ons even dan komen we er samen uit!

achtergrond home made creative agency

6. Welk webshopsysteem wil je gaan gebruiken?

Er zijn super veel mogelijkheden om een webshop te bouwen. Je hebt natuurlijk Woocommerce voor WordPress websites. Maar naast Woocommerce is er ook Shopify, Magento of Lightspeed. Elk heeft zn eigen voordelen. Woocommerce is gratis en om het naar je hand te zetten heb je een brede selectie aan gratis en betaalde plugins. Wil je Woocommerce volledig naar je hand zetten, houdt er dan rekening mee dat je moet gaan betalen voor plugins. Maar als je net begint met een webshop is woocommerce een mooie eerste stap en makkelijk uit te breiden naar een grote webshop. Shopify, Magento en Lightspeed zijn allemaal op abonnementsbasis. Je kan hier wel een gratis demo krijgen, zodat je alles kan uitproberen. Wil je je webshop verder uitbreiden, zal je een ander abonnement moeten kiezen die duurder uitvalt, dan de gene die je al gebruikt, houdt daar ook rekening mee.